More news outlet websites blocked, journos file complaint against Deputy PM

As it was detailed in this post, Deputy PM Bülent Arınç has assaulted some news outlets on live television and some news outlet web addresses were blocked to access from Turkey Friday evening.

On Monday, several journalists have filed a criminal complaint against Arınç. M.Celal Başlangıç, Fatih Polat, Semra Pelek, Erk Acarer, Oğuz Güven, Ayşe Yıldırım Başlangıç, Ercüment Akdeniz, Ceyda Karan, Melda Onur, Faruk Eren, Özge Ozan, İnci Hekimoğlu, Gökhan Durmuş, Mehmet Fehim Işık, M.Cavit Nacitarhan,Sadık Güleç, M. Murat Sabuncu, Celalettin Can, Davut Uçar, Bayram Balcı, Elif Ilgaz, Mahir Turan, Mustafa Köz, Cengiz Hakkı Zariç, Özlem Dalkıran and Hakan Temel Tahmaz filed the complaint for “slander” and “insult according to the related clauses of the Turkish Penal Law.

Gazeteciler Arınç hakkında suç duyurusunda bulundu

Meanwhile, more news outlets websites were blocked from access in Turkey due to a court order. Some these were mirror sites or extensions of the blocked sites on Friday. Engelli Web, a local internet censorship monitoring blog, says a total of 69 web addresses were blocked in this latest online crackdown in the last three days.

Advertisements

Deputy PM assaults opposition dailies, 10 news websites blocked in Turkey

Deputy Prime Minister Bülent Arınç said live on Habertürk TV Friday evening:

“… I am not done yet. I came with a file in hand but we are out of time. Let me show you. A lot of dailies, including Özgür Gündem and Evrensel; let me not name the others… they are crime machines. They would be drowning in punishment if we have sued them. They use terms that praise the actions of the terrorist organization. They write columns under some names. But if we have sued them they would use these trials too. They would write the same things again.”

Arınç, Evrensel ve Özgür Gündem’i hedef gösterdi

Meanwhile, a Turkish court blocked access to ten pro-Kurdish and/or socialist new sites from Turkey Friday evening. These are:

Fırat News Agency, Dicle News Agency, Hawar News Agency, the daily Özgür Gündem, Yüksekova News, Sendika.org and RojNews alongside Rudaw which is pro-Barzani and BasNews which is a Kurdish news agency based in Erbil.

Kürt haber kaynakları karartıldı: Mahkeme kararıyla erişim engeli

Journalist fired over tweet criticizing the president

Kadri Gürsel, Turkish National Committee Chair for the International Press Institute (IPI), is fired from the daily Milliyet over a tweet criticizing Turkey President Recep Tayyip Erdoğan.

In a tweet posted Wednesday, Kadri Gursel said it was “shameful” that world leaders were offering condolences to the “Number 1 cause of IS terrorism.”

Milliyet daily fires columnist Gürsel over tweet critical of Erdoğan

Ahmet Şık on trial for ‘insulting’ former minister

Daily Cumhuriyet Journalist Ahmet Şık is on trial for “insulting” former Transportation Minister Binali Yıldırım with his latest book “Paralel Yürüdük Biz Bu Yollarda” (We walked these roads in parallel). The book is about the relations of the Hizmet Movement and the Justice and the Development Party (AKP). Şık faces a prison sentence up to 2 years and 8 months if found guilty.

Yıldırım has filed a complaint about the book on March 6, the indictment was written by the prosecution on May 22 and the first hearing will be at the Istanbul Second Court of First Instance on October 13. The prosecutor wants the journalist punished by the 125/1-2-3(a) and 53 numbered amendments of the Turkish Penal code.

Gazeteci Şık’a “Paralel Yürüdük” Kitabından Dava

Editor fined for ‘insulting’ Erdoğan, TV group and daily fined for reporting

Pro-Freedom and Solidarity Party (ÖDP) leftist daily Birgün chief editor Barış İnce is fined 7500 TL for “insulting” President Recep Tayyip Erdoğan about reports on corruption allegations of the process known as December 17-25.” The Istanbul Second Court of First Instance sentenced the journalist today by the Penal Code amendment 125 for insulting an individual.

Barış İnce’ye Erdoğan’dan 7500 lira ceza daha!

Meanwhile, pro-Hizmet Samanyolu News Group is sentenced to a total of 118.000 TL over their various reporting on Mehmet Görmez’s (President of Religious Affairs, the state’s official religion authority) one million TL worth car. The state has argued the car assigned to Görmez was one third of the claimed price but then it was documented otherwise and the subject was discussed in detail by politicians. The Supreme Board of Radio and Television (RTÜK) ignored the proof on the car’s actual price and fined the news group over a number of news stories.

RTÜK’ten Samanyolu’na ‘milyonluk Mercedes’ cezası!

Pro-Hizmet daily Zaman will pay 10.000 TL to Erdoğan for a story featuring the tweets of “Fuat Avni” the social media deep throat which is providing insider information from the government. According to the related tweets, the government would commit bloody crimes and blame them on Hizmet. Erdoğan’s lawyers have asked 100.000 TL  as compensation but the Ankara 26th Court of First Instance said 10.000 TL is sufficient.

fuatavni’nin tweet’lerini haberleştiren Zaman, Erdoğan’a 10 bin lira tazminat ödeyecek

Journalist fired over story on soccer coach’s disliking of dogs

Journalist Öncel Özbiçer says she is fired from the daily Vatan because of her reporting on famous soccer coach Fatih Terim’s problems with neighbors about stray dogs. Özbiçer tweeted on July 6 that she was fired, addressing Fatih Terim, asking if he is happy.

fatih-terim-in-kopek-dusmanligini-yazan-gazeteci-isten-kovuldu-55861-5

According to the story “The emperor (Terim’s nickname) declared war on poor stray dogs – Throw them into the highway,” the coach has bought a house in Alaçatı village at western Turkey but was unhappy with the stray dogs around. His neighbors, on the other hand, were very fond of the dogs and they argued with Terim who wanted to get rid of them.