updates from Turkey (Nov 16 – Dec 08)

  • Insulting Erdoğan: “Daily Hürriyet columnist and former editor-in-chief Ertuğrul Özkök faces up to five years and four months in prison for “insulting” Turkish President Recep Tayyip Erdoğan in an opinion piece published on Sept. 3.” Hürriyet Daily News reported. Daily Birgün reporter Onur Erem tweeted: “I’m under prosecution b/c of the interview I made with Tariq Ali, accusted of ‘insulting president Erdogan’.” Cihan News Agency reported: “BirGün daily Managing Editor Berkant Gültekin faces up to 32 years in prison in a total of eight cases filed against him on charges of insulting President Recep Tayyip Erdoğan in news reports that appeared in the daily.” Daily Evrensel Chief Editor Fatih Polat tweeted documents about a prosecutor dropping an insult complaint by the president. Polat stated that the prosecution decided writing about Erdoğan escalating violence in the country in benefit of his political goals is within the limits of freedom of expression. The indictment is ready for the investigation about journalist Bülent Keneş for “insulting” Erdoğan. Today’s Zaman reported: “Today’s Zaman Editor-in-Chief Bülent Keneş is facing the prospect of up to eight years and two months in prison on charges of “insulting” President Recep Tayyip Erdoğan in a series of tweets and statements that the journalist says was him simply expressing a critical opinion.”
  • Mistreatment in jail: Arrested journalist Mehmet Baransu wrote about the bad treatment he is exposed to in jail; Cihan News Agency reported.
  • Censored: Political cartoonist Carlos Latuff’s website is among the thousands of banned sites in Turkey. The cartoonist announced the situation with this post.
  • Detained: ETHA News Agency Editor İsminaz Ergün was detained on November 27 and about an opinion piece (titled “The Kurdish People wants an Honorable Peace”) she wrote and released after questioning.
  • Fired: Doğan Media Group is slowly “cleaning house;” firing journalist who are openly anti-AKP.  Zeynep Gürcanlı and Şükrü Küçükşahin from the Ankara office of the daily Hürriyet were fired on December 2; the daily Cumhuriyet reported. Hürriyet’s Digital Media Coordinator Bülent Mumay was fired on November 26. The Executive Director and Chief Editor of the Kanal D (Doğan’s and Turkey’s most popular TV channel) were also changed and CNNTürk is now directed by Erdoğan Aktaş; former news director of the pro-AKP news channel ATV; local reports from December 8 stated. Also, Today’s Zaman reported:”Eighty more journalists working for the Bugün and Kanaltürk TV stations were fired after the channels were dropped by the state-owned Turkish Satellite Communications Company (Türksat) from its infrastructure in a government-orchestrated crackdown on critical media.”
  • Another investigation against Nokta: Nokta reported that another investigation is launched against Nokta regarding its “Erdoğan selfie” cover. Nokta’s already arrested editors (due to Nokta’s “civil war” cover) Cevheri Güven and Murat Çapan will be investigated about the “selfie” cover for “insulting the president” and “making propaganda of a terrorist organization” alongside two new names: Ertuğrul Erbaş (news coordinator) and  Emrah Direk (digital publishing director). Originally, Çapan was the only suspect in the investigation with the accusation of “insulting” Erdoğan.
Advertisements