Short updates November 6-12

Advertisements

Short updates from Turkey

The prosecution has objected to the release of the six out of seven suspects regarding the investigation on the attack on journalist Ahmet Hakan. The higher court rejected the appeal on Wednesday.

Ahmet Hakan Saldırısında 6 Kişinin Tutuklanması Talebine Ret

Pro-government Sabah and its sister publication the Daily Sabah in English accused the rival media group Doğan with being hypocritical about press freedom due to the insult and defamation complaints Aydın Doğan has filed against pro-government journalists. “Journalists critical of Aydın Doğan and media groups including Daily Sabah’s parent company Turkuvaz Medya face a barrage of lawsuits by the media magnate and his news outlets seeking the imprisonment of journalists in a move criticized for hypocrisy as Doğan complains about the lack of press freedoms” Daily Sabah argued.

Doğan Media Group under fire for efforts to imprison journalists

“The nine suspects who were sent to court over the allegations that they deliberately neglected intelligence that led to the 2007 murder of Hrant Dink, a renowned Armenian-Turkish journalist, have been released on Thursday” daily Sabah reported.

Court releases nine detainees in Armenian-Turkish journalist Hrant Dink murder case

“Daily newspaper Sözcü’s Necati Doğru has become the latest journalist in Turkey to be found guilty of “insulting President Recep Tayyip Erdoğan,” sentenced to 11 months and 20 days in jail” Hürriyet daily News reported. The sentence is transformed into a monetary fine.

Another journalist sentenced to 11 months in jail for ‘insulting’ Erdoğan

‘Erdoğan’a hakaret’te bugün (2): Sözcü yazarı Necati Doğru’ya 11 ay hapis cezası

Editor fined for ‘insulting’ Erdoğan, TV group and daily fined for reporting

Pro-Freedom and Solidarity Party (ÖDP) leftist daily Birgün chief editor Barış İnce is fined 7500 TL for “insulting” President Recep Tayyip Erdoğan about reports on corruption allegations of the process known as December 17-25.” The Istanbul Second Court of First Instance sentenced the journalist today by the Penal Code amendment 125 for insulting an individual.

Barış İnce’ye Erdoğan’dan 7500 lira ceza daha!

Meanwhile, pro-Hizmet Samanyolu News Group is sentenced to a total of 118.000 TL over their various reporting on Mehmet Görmez’s (President of Religious Affairs, the state’s official religion authority) one million TL worth car. The state has argued the car assigned to Görmez was one third of the claimed price but then it was documented otherwise and the subject was discussed in detail by politicians. The Supreme Board of Radio and Television (RTÜK) ignored the proof on the car’s actual price and fined the news group over a number of news stories.

RTÜK’ten Samanyolu’na ‘milyonluk Mercedes’ cezası!

Pro-Hizmet daily Zaman will pay 10.000 TL to Erdoğan for a story featuring the tweets of “Fuat Avni” the social media deep throat which is providing insider information from the government. According to the related tweets, the government would commit bloody crimes and blame them on Hizmet. Erdoğan’s lawyers have asked 100.000 TL  as compensation but the Ankara 26th Court of First Instance said 10.000 TL is sufficient.

fuatavni’nin tweet’lerini haberleştiren Zaman, Erdoğan’a 10 bin lira tazminat ödeyecek

Dogan Media under fire by government remarks, criminal compliant, fine

Dogan media and its flagship publication the daily Hürriyet has been targeted by the government by threats, criminal complaints and fines.

The AKP media has been accusing Doğan Media and its honorary chairman Aydın Doğan with a number of things for the last months. Pro-AKP columnist Cem Küçük has been among the ringleaders of this campaign:

Doğan media group lashes out at pro-gov’t daily for slander

Former Egypt leader Morsi having sentenced to death last week was reported on Hürriyet’s website with the headline: “execution for the president who was selected with 52%” and since Turkish president Recep Tayyip Erdoğan was also elected with the same percentage he criticized the daily harshly; arguing that the Dogan group wants him executed. Prime Minister Ahmet Davutoğlu also joined Erdoğan in the criticism. Hürrriyet responded with the following statement:

Hürriyet’s address to the Turkish president

Newspaper targeted by Erdoğan over Morsi headline retorts: Will you banish us?

Also recently, PM Davutoğlu and the AKP media has accused Hürriyet with a defemation campaign against a political party. Hürriyet Chief Editor Sedat Ergin has responded as such:

Is Hürriyet responsible for Akşener case?

Moreover, a AKP lawyer filed a criminal complaint; demanding the arrests of Hürriyet editors:

Hürriyet daily, website editors face arrest over Morsi headline

Lastly; Hürriyet was sentenced to pay Eroğan 20.000 TL on May 21 due to a column they published last year.

Top Turkish newspaper fined for insulting Erdogan

TVs fined for broadcasting video of cop shooting minor

Government media watchdog RTÜK fined three TV channels for being “provocative” by broadcasting a video of a cop shooting a minor citizen.

CNNTürk, FOX TV and Halk TV got fined for video coverage of police shooting 12 years old Nihat Kazanoğlu at Cizre on January 14 according to a daily Evrensel report on February 25.

According to the RTÜK, the channels repeated the playback of the video too many times and it was “provocative”, it has “no value for the public good” and “saddening for the child’s family.”